ارتباط با مدیریت
  • 1402/11/02 - 10:35
  • - تعداد بازدید: 17
  • - تعداد بازدید کنندگان: 15
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیام مدیر شبکه بهداشت ودرمان به مناسبت پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم ، "اهمیت مصرف نمک یددار تصفیه شده

322690.mp3 پیام مدیر شبکه بهداشت ودرمان به مناسبت پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم ، "اهمیت مصرف نمک یددار تصفیه شده

به مناسبت پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم ، "اهمیت مصرف نمک یددار تصفیه شده " از 1 لغایت 7 بهمن ماه مدیر شبکه بهداشت ودرمان بهارستان به نکاتی در زمینه پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید اشاره  داشتند:.

دکتر بابا در این خصوص گفت: کمبود ید در انسان عامل اصلی اختلالات غده تیروئید به شمار می رود. و اضافه کردن ید به محصولات غذایی مانند نمک  به عنوان استراتژی موثر،ارزان وقابل اجرا دردنیامعرفی شده که ایران نیز دراین مسیر گام برداشته وتوانسته طی دودهه گذشته به موفقیت چشمگیری درکنترل وکاهش اختلالات ناشی ازکمبود ید و کاهش حدود 90درصدی شیوع گواتر وحذف آن دست یابد.

وی افزود :متاسفانه مدتی است که تبلیغات نادرستی درباره ی نمک های غیراستاندارد به ویژه نمک دریا وجایگزین کردن آن بانمک یددار صورت می گیرد که خانواده هارا به استفاده ازآن ها تشویق می کند که درصورت تداوم مصرف ، بیم آن می رود که مجددا خطر کمبود ید واختلالات آن ازجمله اثرات وخیم آن بر کاهش رشد ذهنی وجسمی ، قدرت یاد گیری و آستانه شنوایی کودکان ونوجوانان  ، سقط جنین در مادران باردار و... آن برگشت نماید.

از طرف دیگر مصرف نمک دریا  وسایر نمک های غیر یده با توجه به ناخاصیهای موجود در آن می تواند  موجب بروز مشکلاتی در زمینه سلامتی  گردد . به این منظور پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم "اهمیت مصرف نمک یداردار تصفیه شده"  فرصتی است برای تاکید مجدد بر مصرف نمک یددار تصفیه شده ولی  به دلیل شیوع بالای بیماری فشار خون بالا  وبیماریهای ناشی از مصرف نمک مانند سرطان معده ،پوکی استخوان و..   شعا ر اصلی این پویش به این نکته تاکید دارد که " نمک کم مصرف شود ولی همان مقدار کم نمک یددار تصفیه شده " با شد.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان ، همچنین در مورد حد مجاز مصرف نمک افزود: حداکثر مقدارمصرف نمک در بزرگسالان 5 گرم (یک قاشق مربا خوری ) ودر کودکان 3 گرم می باشد .ولیکن سرانه مصرف نمک در ایران 2تا 3 برابر مقدار مجاز برآورد شده است که بهتر از ابتدای کودکی همزمان با شروع غذای کمکی آنها را به مصرف غذای کم نمک عادت داد . مصرف تنقلات شور وفست فود ها وقرار دادن نمک سر سفره از عادات غلط غذایی است که باید  در بین همه گروههای سنی به اصلاح آن همت گماشت .

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,اخبار داخلی شبکه,اطلاعیه ها,[اخبار روز],آرشيو اخبار
  • کد خبر : 322690
:
کلیدواژه ها
روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان بهارستان
خبرنگار

روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان بهارستان

Template settings